Nákladních automobilů neboli „náklaďáků“ dnes na silnicích potkáváme mraky. Ať už se jedná o zásobování velkoobchodů, odvoz suti ze stavby nebo dokonce převoz nebezpečných materiálů, velká auta jsou vždy u toho.
Téměř každý muž se považuje za milovníka aut. Zná všemožné značky, modely, způsoby výroby nebo výkony motoru. I když si spousta lidí taková auta nemůže dovolit, mají dokonalý přehled o tom, jaké nejžhavější novinky se na trhu právě pohybují.
Když jdeme po ulici a projede kolem nás nějaký naleštěný sporťák nebo kabriolet, málo kdo za ním neotočí hlavu. Spousta lidí dokonce zastavují, aby si ho vyfotili a mohli snít, že se jednou budou v takovém po silnicích taky prohánět.
Málokdo má ale podobné pocity z nákladních automobilů. Kdyby se někdo zastavil na přechodě, jen aby si vyfotil stojící náklaďák, asi by nám takový člověk přišel minimálně zvláštní. Přitom proč bychom nemohli stejně tak jako osobní auta obdivovat i ta nákladní? Vždyť přece i jejich vznik nás posunul značně dopředu a díky nim je dnes náš život mnohem snazší.
Pokud se podíváme do historie, zjistíme, že nejstarší značkou nákladních automobilů v České republice je TATRA. První český nákladní automobil od společnosti TATRA byl na silnice „vypuštěn“ už v roce 1898.
Vzhledem k tomu, že firma vznikla v době Rakouska- Uherska, nebyla vždy v rukou jen českých majitelů, i když byla právě Čechy založena. Nicméně po roce 1945 se v TATŘE konečně prosadila celá čeká linie, a společnost mohla být hrdě nazývána národním podnikem. Po roce 1945 také vznikl první nákladní automobil vyrobený pod taktovkou Čechů.
TATRA 111, jak ji její výrobci pojmenovali, se vyráběla až do roku 1962, tedy celých 16 let. Na svých korbách odtahala všechny zásadní stavby období budování nové společnosti, a to nejen v Československu. A čím byla tak zajímavá? Jako jediný nákladní vůz na světě si TATRA 111 vysloužila od svých vděčných zákazníku vystavění pomníku.
I když tvoří osobní automobily důležitou součást našich životů, neměli bychom zapomínat ani na ta auta, která za nás „odedřou“ těžkou práci. Díky nákladním automobilům dnes zvládáme věci, o kterých se nám před pár stoletími ani nesnilo.
TATRA jakožto prvotní značka automobilů, vydržela jako jediná mezi svými kolegy až do dnešních dní. Většina historických značek už totiž dávno zaniklo a nahradily je značky úplně jiné. V České republice se na silnicích s vozy TATRA můžeme setkat do dnes a pochopitelně k nim přibyly také další značky. Nákladní doprava je dnes velmi využívanou ve všech regionech. Vznikají stále nové firmy nákladních dopravců. Jednou z nich je třeba firma z Nového Jičína, která nabízí nákladní dopravu až do 3,5 tun.